Tiedote Ylitornion koronatartunnoista 15.3.2021

Ylitornion kunnassa on todettu maanantaina 21 positiivista koronatartuntaa. Tartunnat on todettu paikkakuntalaisilla henkilöillä. Tartunnat liittyvät perhepiireihin. On mahdollista, että tartunnat liittyvät muualta Suomesta tulleiden perheiden vierailuihin paikkakunnalla. Tartuntojen jäljitystyö on käynnissä ja tartuntaketjuja selvitetään. Kaikki altistuneet testataan terveyskeskuksen testauspisteessä. Kunta on käynnistänyt toimenpiteet, joilla tartuntaketjut saadaan selvitettyä ja tilanne normalisoitua.

Ainiovaaran koulun ala- ja yläluokilla on todettu useita positiivisia koronatapauksia. Altistuneita on tämänhetkisen tiedon mukaan noin 60. Tartuntataudeista vastaava lääkäri on määrännyt Ainiovaaran koulun suljettavaksi ja koulu siirtyy etäopetukseen.

Ylitorniolla on ollut pitkään rauhallinen tilanne koronatartuntojen suhteen. Korostamme kaikille kuntalaisille tilanteen vakavuutta.  Tarpeettomia kontakteja pitää välttää, turvavälit pitää varmistaa, kasvomaskia ja käsidesiä pitää käyttää sekä huolehtia käsihygieniasta.

Tiedottamme asiasta lisää heti, kun uutta tietoa on käytettävissä.

Tapani Melaluoto                                                    Kari Askonen
kunnanjohtaja                                                           vastaava lääkäri

Alkuun