Ota peräkärryn kunto ja kuormaus huomioon ajonopeudessaAjankohtaisia kuulumisia liikenneturvallisuudesta_Lappi_toukuu

Pyöräilijää ohitettaessa taikasana on turvaväli

Ota peräkärryn kunto ja kuormaus huomioon ajonopeudessa

Peurat, kauriit ja hirvet taas liikkeellä – valtaosa huomioi varoitusmerkkialueen ajamisessaan

Kuljeta lapsi turvallisesti pyörän kyydissä

Ennakoiva ajotapa on erityisen tärkeää silloin, kun kyydissä on lapsi. Kuva: Samir Faraj/Liikenneturva

Pyöräilysesonki on kevään myötä alkanut, ja moni kuljettaa myös lapsia fillarin kyydissä. Silloin tärkeintä on pitää lapsen turvallisuus etusijalla kaikissa tilanteissa. Liikenneturvan tuore video kertaa tärkeimmät asiat lapsen turvallisessa kuljettamisessa pyörällä.

Monen lapsen ensimmäinen pyöräreissu ajetaan aikuisen kyydissä. Lapsen turvallisuus on kaikista tärkein asia, matkusti hän sitten lastenistuimessa, perävaunussa tai laatikkopyörässä. Samat perusasiat pätevät kuljetusmuodosta riippumatta.

”Tärkeintä on, että lapsi on turvallisesti, tukevasti, luotettavasti ja mahdollisimman mukavasti kiinni istuimessaan. On siis huolehdittava siitä, että istuin on sopivan kokoinen, eli istuimen, peräkärryn tai laatikkopyörän pituus- ja painorajoja on noudatettava. Tällöin lapsen jalat tai kädet eivät voi osua pyörän liikkuviin osiin. Ennen ostopäätöstä kannattaa myös tarkistaa, että istuimen tai peräkärryn saa kiinnitettyä omaan pyörään”, kehottaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.

Jos kyydittävänä on kaksi lasta, on peräkärry tai laatikkopyörä hyvä vaihtoehto. Jos kyytiin tulee lapsen lisäksi myös tavaroita vaikkapa kauppareissulla, pitää niille olla oma paikka. Tähän tarpeeseen vastaavat esimerkiksi tavarakori tai pyörän laukut. Pyörän kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota. Erityisen tärkeää on jarrujen toimivuus sekä renkaiden oikeat ilmanpaineet.

”Pyörän kunto on tarkistettava säännöllisesti. Ennen jokaista matkaa on huolehdittava siitä, että lastenistuin tai peräkärry on tukevasti kiinni. Ennen tien päälle lähtöä on myös katsottava, että kypärä ja turvavyö ovat kunnolla kiinnitetyt. Kypärä kuuluu myös aikuisen päähän”, Piippa muistuttaa.

Harjoittele kyytiläisen kanssa pyöräilyä ja aja ennakoiden

Ennakoiva ajotapa on erityisen tärkeää silloin, kun kyydissä on lapsi. Pyöräilijä voi omalla ajotavallaan vaikuttaa niin turvallisuuteen, matkan sujuvuuteen kuin kyydissä olevan lapsen matkustusmukavuuteenkin.

”On hyvä muistaa, että istuimessa tai peräkärryssä oleva lapsi tuntee kuopat ja muut epätasaisuudet eri tavalla kuin pyöräilijä itse. Tasainen kyyti tuntuu lapsestakin miellyttävältä. Ajonopeus onkin sovitettava liikennetilanteen ja ympäristön mukaan. Risteyksiä kannattaa lähestyä varoen ja omista aikeistaan on syytä kertoa suuntamerkillä ja soittokellolla hyvissä ajoin. Liikenteen tarkkailu vaatii keskittymistä, joten esimerkiksi puhelin ei missään tapauksessa kuulu pyöräilijän käteen”, Piippa huomauttaa.

Kyytiläisen kanssa pyöräilyä on hyvä harjoitella rauhallisessa ympäristössä ennen kuin siirtyy vilkkaamman liikenteen sekaan. Kannattaa kokeilla ainakin sitä, miten pyörä kääntyy ja pysähtyy lapsen ollessa kyydissä – sekä miten lapsi kokee kyydissä olemisen ja viihtyy istuimessaan.

”Muista myös, että matkustajan paikalta lapsi oppii jatkuvasti liikenteestä ja tarkkailee kiinnostuneena ympäristöään. Lapset oppivat liikenneasenteet aikuisilta, joten esimerkin voima on syytä tiedostaa pyöräillessä. Kun ajat rauhallisesti ja ennakoivasti sekä valitset mielenkiintoisen reitin, on matka lapsellekin mukava ja turvallinen”, Piippa kiteyttää.

Viisi vinkkiä polkupyörän lastenistuimen ja peräkärryn käyttöön:

1.    Lue käyttöohje ja kiinnitä istuin tai peräkärry pyörään huolellisesti. Varmista kiinnitys aina ennen kuljettamista.

2.    Laita kypärä lapselle ennen istuimeen kiinnittämistä ja käytä myös itse kypärää.

3.    Huolehdi lasta istuimeen laittaessa, että pyörä pysyy pystyssä.

4.    Säädä istuimen turvavyöt ja jalkatuet lapselle sopiviksi ja kiinnitä lapsi istuimeen niin, että lapsen kädet, jalat tai vaatteet eivät voi osua pyörän liikkuviin osiin.

5.    Kuormaa pyörä turvallisesti myös tavaroiden osalta: selässä oleva reppu voi tuntua istuimessa istuvasta lapsesta ikävältä, suosi esimerkiksi tavarakoria tai pyörän laukkuja.

Lisätietoja:

yhteyspäällikkö Leena Piippa, Liikenneturva (puh. 020 7282 386)
Lue lisää ja katso video lapsen turvallisesta kuljettamisesta pyörällä.

Muuta ajankohtaista Liikenneturvalta

Ota ajokunnon tarkkailu tavaksi – huonovointisena ei pidä lähteä ajamaan

Koronan vaikutukset ulottuvat tällä hetkellä moneen elämän osa-alueeseen. Poikkeustilaan sopeutuminen ja läheisistä huolehtiminen koettelee ihmisten voimavaroja sekä aiheuttaa stressiä ja huolta. Stressi ja erilaiset tunnetilat vaikuttavat myös ajokykyyn, jos liikenteeseen lähetään mieli kuohuen.

”Liikenteessä havainnointi ja ennakointi vaativat meiltä tarkkaavaisuutta. Resurssimme ovat kuitenkin rajalliset. Joskus stressi voi nostaa vireystilan liian korkeaksi, jolloin ajokyky laskee”. Stressaantuneella huomio voi olla omissa murheissaan, eikä liikenteessä, jolloin olennaisia asioita voi jäädä huomaamatta. Tutkimukset osoittavat myös, että tunnekuohunta lisää ajovirheitä ja kasvattaa onnettomuusriskiä”, kertoo Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo.

Huomio oman ajokunnon tarkkailuun

Matalan mielen ja stressin lisäksi ajokunto voi heikentyä hetkellisesti flunssan, lääkkeiden, alkoholin, väsymyksen tai voimakkaiden tunnetilojen takia. Liikenneturva selvitti suomalaisten kokemaa huolta terveydentilan vaikutuksesta ajamiseen loppuvuonna 2017 (link is external). Joka neljäs vastannut oli kantanut huolta terveydentilansa vaikutuksesta ajosuoritukseen.

”Jokaisen kuljettajan vastuulla on tarkkailla omaa ajokuntoaan. Toisinaan voinnin muutokset tapahtuvat vähitellen, mikä mahdollistaa varautumisen, mutta ajokunto voi romahtaa myös kertaheitolla esimerkiksi sairastumisen tai ylikuormittumisen takia. Flunssa voi aiheuttaa esimerkiksi reaktiokyvyn alentumista, jota ei kuitenkaan välttämättä huomaa heti itse. Huonovointisena on parempi jättää ajamiset väliin. Jokainen on myös vastuussa siitä, ettei aja haittaavien lääkkeiden vaikutuksen alaisena”, painottaa Liikenneturvan suunnittelija Mia Koski.

Oman terveydentilan ja voinnin seuranta, ja sen arvioiminen suhteessa ajamisen turvallisuuteen on hyvä tapa jokaiselle:

  • Tunnustele omaa oloasi. Älä aja, jos koet itsesi tokkuraiseksi tai huonovointiseksi.
  • Jos sinulle määrätään lääkettä, kysy lääkäriltäsi tai apteekista sen vaikutuksista ajokykyyn. Muista mainita myös muut käyttämäsi lääkkeet. Niillä voi olla yhteisvaikutuksia.
  • Tiedosta, että tunnetilasi voi vaikuttaa ajamiseen. Jos tunnet olosi esimerkiksi hyvin stressaantuneeksi, vältä ratin tai ohjaustangon taakse istumista. Siirrä ajoa tai siirry matkustajan paikalle.

Viisaasti vesille, kun sen aika on – kuljeta vene trailerilla turvallisesti

Veneilykausi on kelien puolesta alkamassa, mutta koronaviruspandemian aiheuttama poikkeustila voi muuttaa monien suunnitelmia. Rajavartiolaitos ja meripelastajat pyytävät nyt välttämään huviveneilyä (link is external). Veneellä liikkuminen voi aiheuttaa meripelastustehtäviä, jotka vievät resursseja ja aiheuttavat altistumistilanteita.

Jos kuitenkin suunnittelee veneen kuljettamista trailerilla, on selvitettävä etukäteen vetoauton sallittu perävaunumassa, trailerin omamassa, kantavuus ja jarrut sekä veneen kokonaispaino. Näin selviää, riittääkö trailerin kantavuus veneen sekä varusteiden painolle ja saako trailerin sekä veneen kytkeä vetoautoon. Syytä on myös tarkistaa, oikeuttaako ajokortti kuljettamaan venetraileria.

”Ennakoivalla toiminnalla säästää aikaa ja vaivaa sekä välttää tapaturmia ja muita ongelmia. Kannattaakin miettiä nämä asiat sekä hankkia asialliset varusteet jo hyvissä ajoin ennen matkaa. Yleissääntö on se, että tavallisella B-kortilla saa kuljettaa sellaista yhdistelmää, jonka kokonaismassa on maksimissaan 3500 kg. Kokonaismassaltaan* 750 kg trailerin saa kuitenkin liittää henkilö- ja pakettiauton perään vain, kun auton vetomassat sen sallivat”, selvittää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Tarkista trailerin kunto ja valitse nopeus olosuhteiden mukaan
Trailerin kunto ja rengaspaineet on tarkistettava ennen veneen kiinnittämistä. Lisäksi on varmistettava, että trailerissa toimivat valot ja vilkut. Veneen sitomiseen tulee käyttää ainoastaan hyväkuntoisia ja -laatuisia sidontaliinoja. Sidonnan tulee estää veneen liikkuminen kaikkiin suuntiin mahdollisessa törmäystilanteessa.

”Sidontaliinojen kesto kannattaa ylimitoittaa veneen painoon nähden, ei missään nimessä aliarvioida. Lisäksi kannattaa miettiä kuormaliinan kiinnittäminen niin, ettei se pääse löystymään tai vahingoittamaan venettä. Sidonnan kireys pitää tarkistaa, kun on jo jonkin matkaa ajanut”, Heiskanen neuvoo.

1.6.2020 voimaantuleva uusi tieliikennelaki tuo muutoksen myös venetrailerin kuljettamiseen. Henkilö- tai pakettiauton sekä tähän kytketyn, luokittelumassaltaan enintään 750 kg:n painoisen venetrailerin muodostaman yhdistelmän suurin sallittu nopeus on 1.6. alkaen 100 km/h kahdeksankympin sijaan.

”Pitää silti muistaa, että nopeusrajoitus ei ole sama asia kuin suositusnopeus. Keli, muu liikenne, kuljettajan kokemus ja muut olosuhteet vaikuttavat sopivimman nopeuden valintaan. On huomioitava, että nopeuden kasvaessa riskitkin kasvavat. Siksi trailerin kuntoon sekä veneen sitomiseen on syytä kiinnittää entistäkin enemmän huomiota. Liikenteessä kuljettaja vastaa ajoneuvoyhdistelmänsä turvallisuudesta”, muistuttaa Heiskanen.

Viisaasti myös vesillä
Kun vene on saatu turvallisesti laskettua vesille, voi veneilykausi alkaa – mutta mieluiten vasta koronaviruspandemian aiheuttaman poikkeustilan jälkeen. Viisaasti vesillä -kampanja (link is external) on muistuttanut suomalaisia jo 30 vuoden ajan muun muassa siitä, miten veneillessä toimitaan turvallisesti.

”Suomessa hukkuu vuosittain 100-150 ihmistä. Suuri osa tapaturmista olisi estettävissä. Viisaasti vesillä on Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton (SUH) kampanja turvallisemman vesillä ja veden äärellä liikkumisen puolesta. Tavoitteenamme on yksinkertaisesti tiedottamalla ja opastamalla ennaltaehkäistä hukkumiskuolemia Suomessa”, kertoo SUH:n viestintäasiantuntija Niko Nieminen.

*1.6.2020 voimaantulevassa uudessa tieliikennelaissa puhutaan maksimissaan 750 kg:n luokittelumassasta. Tämän päälle voidaan vielä laskea 75 kg aisapainoa, jolloin trailerin todellinen kokonaismassa voi olla enintään 825 kg.

Lisätietoja:
yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen, Liikenneturva (puh. 020 7282 362)
viestintäasiantuntija Niko Nieminen, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (Viisaasti vesillä -kampanja, puh. 0400 469 202)

 

Nopeus olosuhteiden mukaan moottoritielläkin – myös poikkeusoloissa

Turvallisen nopeuden valintaan vaikuttaa nopeusrajoituksen ohella moni muukin asia: esimerkiksi tien kunto, ajokeli, näkyvyys sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa huonoissakin olosuhteissa.

Tämä pätee myös moottoritiellä, jossa on muita teitä suuremmat nopeusrajoitukset. Turvallinen nopeus saattaa olla huomattavastikin alle rajoituksen. Liikenneturvan syksyllä 2019 toteuttamassa kyselyssä* lähes joka kolmas (31 %) autoilija oli kuitenkin siinä uskossa, että moottoritiellä ei liikenteen sujuvuuden takia saisi ajaa 80 kilometrin tuntinopeudella tai sen alle.

”Tämä ei siis pidä paikkaansa. On ensinnäkin tärkeää muistaa, että nopeusrajoitus on nimensä mukaisesti suurin sallittu nopeus, eikä se läheskään aina ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus. Jos tilanne sitä vaatii, on nopeutta alennettava roimastikin, myös moottoritiellä. Liikenteen sujuvuudesta ei tarvitse erikseen huolehtia, kunhan kuljettajat ottavat olosuhteet huomioon ja ajavat ennakoiden”, huomauttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Elias Ruutti.

”Eri asia on toki sitten se, että nykylain mukaan moottoritiellä ei saa kuljettaa ajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 50 km/h. 1.6.2020 voimaan tulevassa uudessa tieliikennelaissa (link is external) tuo raja on 70 km/h”, selventää Ruutti.

Turvallisesti tien päällä myös poikkeustilan aikana

Liikenneturva tiedotti viime viikolla saman kyselyn tuloksiin perustuen, että suomalaiset ovat ottaneet pienet nopeusrajoituksen ylitykset tavaksi. Nopeuden kasvaessa myös riskit lisääntyvät. Koronaviruspandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana liikenne on hiljaisempaa, mutta liikennesäännöt ovat samat ja niitä on kunnioitettava kaikissa tilanteissa.

”Esimerkiksi juuri moottoritiet ovat tällä hetkellä huomattavasti normaalia rauhallisempia liikennemääriltään. Nopeusrajoitukset ovat kuitenkin edelleen voimassa, riittäviä turvavälejä pitää noudattaa eikä tarkkaavaisuuden saa antaa häiriintyä. Puhelinta kähmitään siis vasta määränpäässä, vaikka tie olisi kuinka tyhjä. Kun ajat, aja – silloin kun tien päälle on ylipäätään lähdettävä”, kehottaa Ruutti.

”Malttia toki tarvitaan tien päällä aina. Mutta etenkin nyt on hyvä muistaa, että mahdollisten liikenneonnettomuuksien ja niiden henkilövahinkojen hoidon vaatimat resurssit kuormittavat yhteiskuntaa näinä vaikeina aikoina entisestään. Pidetään liikenne turvallisena poikkeustilanteessakin”, Ruutti kannustaa.

*Liikenneturva selvitti suomalaisten liikennetietämystä ja -asenteita kyselytutkimuksella joulukuussa 2019. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1 000 henkilöä, joista autoilevia oli 79 prosenttia. (link is external)

Tagit:
ennakointi, ajonopeus, nopeusrajoitus, nopeus